به خدا پناه می‌برم از این همه خودخواهی

«نژادپرستی»

سپیده‌دم

زن همسایه‌مان سیاه‌پوست و همسرش موطلایی است. آنها دو بچه دارند. دختر شبیه پدر است و پسر سیاه همچون مادر. می‌پرسم: «رابطه‌ات با خانواده شوهرت چگونه است؟» جواب می‌دهد: «نه تو بپرس و نه من جواب بدهم.» از جوابش همه چیز را فهمیده و سکوت می‌کنم.

بعد از ظهری گرم و آفتابی است. چای نعناع دم کرده و به بالکن می‌روم. چند دقیقه‌ای نگذشته که زن همسایه در می‌زند، دو بچه‌اش همراهش هستند. با تعارف من به بالکن می‌آیند. یک بشقاب کیک میوه در دست دارد. می‌گوید: «امروز تولد پسرکم است و می‌خواهم با هم کیک بخوریم و تولدش را تبریک بگوییم. دلم می‌خواست برایش جشن تولد بگیرم اما مادر و پدر شوهرم اجازه ندادند. چون پسرم از نژاد آنها نیست. آنها دخترم را دوست دارند و فقط او را به خانه‌شان راه می‌دهند. آن هم به سبب شباهتی که به پدرش دارند. پسرکم را سیاه می‌نامند. به خانه‌شان که می‌رویم روی خوش به ما نشان نمی‌دهند. اما من تصمیم گرفته‌ام از این پس دخترم را به خانه‌شان نفرستم. به مادرشوهرم گفته‌‌ام به شرطی اجازه دیدن دخترم را دارند که پسرم را نیز بپذیرند. من و پسرم ارزشی برایشان نداریم.» می‌پرسم: «شوهرت چه می‌گوید؟» جواب می‌دهد: «مرد بیچاره چه بگوید؟ چاره را در این دیده که از این شهر کوچ کنیم و جایی دورتر برویم تا هم خودمان و هم آنها راحت شوند. می‌دانی دست خودشان نیست، نمی‌توانند ما را بپذیرند. بین طایفه‌شان راهمان نمی‌دهند. گویا وجود ما موجب سرافکندگی آنها می‌شود. چه کار کنم خدا ما را این رنگی خلق کرده و همسرم هم همین شکل و شمایل مرا پسندیده. اگر دیگران نباشند، زندگی آرامی داریم.»

چهار نفری جشن تولد می‌گیریم و شعر تولدت مبارک می‌خوانیم. سپس کیک می‌خوریم. همان کیکی که مادرشوهر زن سیاه‌پوست از دیدنش چندشش می‌شود. گویا دست‌های سیاه این زن لیاقت پختن شیرینی را ندارند و من به خدا پناه می‌برم از این همه خودخواهی.

پاسخی بگذارید

