گول‎زنكی برای تمام فصول

«مهریه و شروط ضمن عقد»

بامداد

فکر می‌کنم وقتشه که یه جنبش راه بیفته علیه وجود مهریه. بله دقیقاً منظورم علیه وجود مهریه‌اس. اینکه به همه دخترای در آستانه ازدواج یاد بدیم که مهریه فقط یه گول‎زنکه. یه جور آرامش خیال کاذب که وقتی نیاز داری برات آرامش بیاره هیچ کاری نمی‌کنه.

در جریان دادگاه  رفتن‌هام به خاطر اختلافات با همسر سابقم، زیاد می‌دیدم زن‌هایی رو که داشتن از همسرانشون جدا می‌شدن و به خیال خودشون مهریه رو کرده بودن اهرم فشار. در کمال حقارت و بدبختی می‌اومدن ماهی نیم سکه از دادگاه می‌گرفتن و فکر می‌کردن شاخ غول شکستن. مامان خود من هم چند بار به من گفت اگه مهریه داشتی الان اون رو می‌کردی اهرم فشار و چیزایی رو که می‌خواستی از طرفت می‌گرفتی. البته بماند که من اینقدر دوز روشنفکریم بالا بود موقع بله گفتن که نه تنها مهریه نخواستم بلکه در ازاش حق طلاق و حضانت و … نخواستم. معتقد بودم ازدواج اونقدر قداست داره که اصلاً نباید با فکر کردن به اینجور موضوعات بی‌ارزش، دامن قدسیش رو آلوده کرد =!

الان هم البته بعد از تمام بدبختی‌هایی که کشیدم هنوز معتقد به مهریه نیستم. چون دیدم که اون نیم سکه رو چطور مثل یه تیکه چربی بوگندو جلوی زنهای مستاصل پرت می‌کنن و اون زنها هم تحت تاثیر القائاتی که بهشون شده و قضیه یه مو از خرس کندن و این حرفها، فکر می‌کنن که خیلی هنر کردن که دارن با تیغ زدن شوهر سابق (ولو به میزان ناقابل پونصد هزار تومن در ماه) حال طرف رو می‌گیرن.

وقتشه به دخترای در آستانه ازدواج یاد بدیم که ازدواج یه جور قرارداده. تو یه قرارداد سالم و انسانی دو طرف از حق و حقوق برابر برخوردارن. منطقی نیست که بخواین به خیال خودتون با یه مهریه هزار سکه‌ای ازدواجتون رو گارانتی کنین در حالی که در واقع کارکرد اون مهریه هزار سکه‌ای به اندازه ماهی یه سکه پونصد هزار تومنیه. از اون طرف حق طلاق که توی عقد به مرد داده می‌شه به اندازه اسمش دارای کارکرد واقعیه. یعنی مرد هر وقت که دلش بخواد می‌تونه بدون ارائه هیچ دلیل مشخصی به دادگاه شما رو طلاق بده. حق خروج از کشور به اندازه اسمش واقعیه، یعنی در گل و بلبل‌ترین حالت هم شما هر پنج سال یک بار باید از شوهرتون بخواید بیاد تو دفاتر پلیس و رضایت خودش رو اعلام کنه تا شما بتونید گذرنامه بگیرید یا تمدیدش کنید.

با شرایط مساوی وارد قرارداد ازدواج بشید وگرنه عشق و عاشقی کردن که نیاز به قرارداد نداره و تا ته دنیا می‌تونید برای یارتون عشق خرج کنید.